Leentje

In de periode voor de motorisering van de binnenvaart werd vracht vervoerd door zeilende schepen of door sleepschepen. Dat zijn schepen, met doorgaans groot laadvermogen zonder zeil. Die werden, achter elkaar gekoppeld, getrokken door de vele slepers die door heel Nederland hun diensten aanboden. Tot ver bovenstrooms de Rijn op in Duitsland. Maar ook zeilvrachtschepen waren bij gebrek aan wind of ongunstige windrichting aangewezen op stoomsleepboten, als zij niet met paard gejaagd konden worden of door menskracht voortgetrokken.

Rotterdam en Amsterdam waren zeehavens maar Nederland kende ook vele grote binnenhavens als Maasbracht (aan de Maas), Vreeswijk (Lek, Nederrijn, Keulsevaart).

Daar waren de stoomsleepboot-rederijen. Elke rederij kende een eigen logo in de gekleurde ijzeren band om schoorsteenpijp.

De sleepboot Leentje is oorspronkelijk gebouwd als stoomsleepboot. Nog herkenbaar aan de ranke bouw en zeer scherpe kop. In 1938 is de stoommachine vervangen door een dieselmotor. Vaak werden sleepboten bemand door kapitein en knecht / stoker met een eenvoudig onderkomen. Deze boot is een voorbeeld waar bij de bouw in 1915 ook een gezinswoning is aangebracht.

Scheeps info

Scheepsnaam : Leentje
Scheepstype : Stoomsleepboot, later omgebouwd tot motorsleepboot 
Bouwjaar : 1915
Werf
: Wilton Feijnoord, Sliedrecht.
Opdrachtgever
: Holland-Amerika Lijn,
Verbouwd tot motorsleepboot
: 1938 met de plaatsing van een Bolnes 4 cilinder,
Scheepslengte : 19,6 m.
Scheepsbreedte : 4,05 m.
Scheepsdetails : beting, bevestigingspunt voor de sleepkabels. Zeer scherpe kop van de voormalige stoom-sleepboot,

Meer foto's

achtergrond Stichting Hanzehaven Zutphen